U heeft zich ingeschreven met uw act op www.gigstarter.be en staat officieel online op de meest complete marktplaats voor live muziek van de Benelux. Aan de hand van een aantal veelgestelde vragen geven we tips zodat u als artiest nog meer uit het platform kan halen. Lets get started!
Wanneer iemand u benadert voor een optreden door middel van een offerteaanvraag is het verstandig om zo snel mogelijk te reageren. De opdrachtgever wordt direct op de hoogte gesteld van uw reactie via het chatsysteem en weet hierdoor dat u als artiest ermee bezig bent.
Wat moet ik doen als iemand mij wilt boeken via Gigstarter?
Heeft u alles besproken met de opdrachtgever en ligt er een optreden in het verschiet? Stuur dan een bevestiging uit via Gigstarter. Dit heeft de volgende voordelen:
- Alle afspraken staan zwart-op-wit;
- Het optreden staat in uw persoonlijke ‘Gigs’ overzicht;
- Het optreden kan worden geëxporteerd naar uw openbare agenda;
- U krijgt achteraf een recensie (referentie) van de opdrachtgever.
Kortom, u werkt via de bevestiging aan een completer profiel, aan uw vindbaarheid op het platform en u heeft alles zelf overzichtelijk op een rij. Een offerte-aanvraag is gratis en Gigstarter rekent geen commissies voor optredens die hieruit voortvloeien.
Het Gigstarter team met v.l.n.r. Mark, Paul, Tom en Erik
Dat klinkt goed maar hoe kom ik hoger in de zoekresultaten bij Gigstarter?
Om meer geboekt te worden is het belangrijk dat u als artiest hoog in de zoekresultaten van Gigstarter verschijnt. Ons systeem gebruikt onder andere de meest recente en relevante recensies om te bepalen of uw act hoger komt in de getoonde resultaten. Met een recensie geeft de opdrachtgever die u geboekt heeft een waardering over uw optreden. Een review ontvangt u door via Gigstarter uw optredens van te voren officieel te bevestigen bij de boeker.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat u telefonisch bent benaderd omdat een geïnteresseerde u profiel heeft gevonden. Om al uw optredens centraal te beheren, maar ook om uw profiel meer invulling te geven, kunt u bevestigingen uitsturen naar opdrachtgevers die niet met een reguliere offerteaanvraag via Gigstarter zijn binnengekomen.
Gigstarter rekent geen commissie op een boeking, een bevestiging uitsturen is dus kosteloos. Een bevestiging kunt u enigszins vergelijken met een offerte, waarin afspraken worden vastgelegd. Via de tab offertes in uw dashboard stuurt u een bevestiging uit met de daartoe bestemde Bevestiging opstellen knop. Let wel: uw profiel is iets waar u continu aan moet blijven werken; zie het als een online muzikaal cv. Op Gigstarter komen de mooiste muzikale CVs bovendrijven om gevonden te worden door onze bezoekers.
Hoe kan ik goed promoten dat ik via Gigstarter te boeken ben en welke voordelen geeft dat?
Als u in het bezit bent van een eigen website, raden wij u aan om hier het Gigstarter widget op te plaatsen. Dit is een boek-knop die uw website aan het Gigstarter profiel linkt. U vergroot hiermee de kans om geboekt te worden en uw site wordt hierdoor beter vindbaar op Google. Heeft u een Facebookpagina? Stel dan ook de actieknop in op Facebook. Voor nog meer effectieve promotie kan u een boekingsknop in de handtekening van uw email zetten. Lees hier alles over deze doeltreffende methode!
Is er ook nog een extra kans op optredens?
Jazeker! Een andere manier om via Gigstarter aan optredens te komen is door te reageren op oproepen. Een 'oproep' is een openbare opdracht die wordt geplaatst door een potentiële opdrachtgever. Bij een oproep stuurt de klant niet een persoonlijk bericht direct naar jou via uw profiel, maar kiest hij of zij er bewust voor om de hulp en kennis van Gigstarter in te schakelen tijdens de muzikale zoektocht.
Bij een geplaatste oproep nodigt Gigstarter handmatig een aantal geschikte artiesten uit. Als artiest kunt u uw beschikbaarheid direct bij de potentiële boeker aangeven en een persoonlijk bericht achterlaten. Het is aan de opdrachtgever om vervolgens contact op te nemen met de artiest die hem of haar geschikt lijkt. Omdat de oproep een aanvullende dienst is dient u als artiest een PRO lidmaatschap te hebben om hierop te kunnen reageren.
Wat houdt een PRO lidmaatschap op Gigstarter precies in?
Met het PRO lidmaatschap heeft u als artiest een completer muzikaal CV op Gigstarter waardoor u de kans vergroot om nog meer geboekt te worden!
Als PRO artiest kunt u:
- Extra recensies verzamelen: Boost uw Gigstarter profiel door 3 voormalige opdrachtgevers een recensie te laten schrijven. Hiermee bouwt u aan een mooi en compleet online muziek CV en verhoogt uw vindbaarheid op Gigstarter.
- Beter promoten: U heeft vele promotionele voordelen. Zo kan u uw shows op onze homepage zetten; heeft u de mogelijkheid om uitgelicht te worden op onze social media kanalen en veel meer.
- Reageren op oproepen: Een opdrachtgevers plaatst een openbare oproep voor een specifiek soort optreden, waarop Gigstarter de geschikte PRO artiesten uit nodigt om te reageren. Op elke 10 offerteaanvragen wordt er 1 oproep geplaatst.
Het PRO lidmaatschap biedt u dus allerlei soorten middelen om nog beter uit de verf te komen op Gigstarter, kijk hier voor een overzicht van alle voordelen van een PRO lidmaatschap.
Dat was het voor deze keer, hopelijk heeft u weer veel over het platform gelezen om mee aan de slag te gaan!
Gigstarter. Minder gedoe. Meer muziek.